Osallisuus etä- ja lähitilanteissa

Kirjoittanut Jani Turku Osallisuus ymmärretään kuulumisen tunteena, joka syntyy kun ihminen on osallisena jossakin. Yhteisöissä osallisuus ilmenee jäsenten arvostuksena, tasavertaisuutena ja luottamuksena, sekä mahdollisuutena vaikuttaa omassa yhteisössä. – Wikipedian määritelmää mukaillen Työelämässä osallisuus – tai sen puuttuminen – voi näkyä… Lue lisää

Reflektio: Pikapalaute

Reflektion ei aina tarvitse olla syväluotaavaa. Monista ryhmätilaisuuksista on järkevää kerätä palautetta ketterästi. Pohdi ja kirkasta itsellesi etukäteen minkälaisesta reflektiosta tilaisuus ja osallistujat hyötyvät. Entä minkälaista reflektiota ja palautetta itse kaipaat tilaisuuden fasilitoijana? Alla on kerättynä erilaisia pikapalautemenetelmiä, jotka sopivat… Lue lisää

Reflektio: Jälkiviisaus

Reflektion voi liittää kaikkeen tekemiseen. Käytännössä minkä tahansa tapahtuman tarkastelusta jälkikäteen on aina hyötyä. Reflektion avulla syvennetään ymmärrystä ja opitaan paljon sekä tapahtuneesta ilmiöstä että tekemisestä itsestään. Erityisesti ideointia kannattaa reflektoida. Tietotyössä ideointi ja kehittäminen ovat aina läsnä arjen toiminnassa,… Lue lisää

Reflektio: Hotellikello

Tietotyö on yhdistelmä itsekseen tekemistä ja yhteistä ongelmanratkaisua ja kehittämistä. Erilaiset työtavat rytmittävät ja pilkkovat työpäivää, mutta moodista toiseen siirtyminen ottaa oman aikansa. Keskittyminen yksilötyöhön palaverin jälkeen saattaa vaatia orientaatiota ja toisinpäin, yhdessä tekeminen on loikka sosiaalisempaan toimintaan itse tuumaamisen… Lue lisää

Reflektio: Mitä opin tänään

Yhteiset tilaisuudet ja tapahtumat kuten projektit, kokoukset tai vaikkapa koulutukset tuottavat paljon uutta tietoa ja erilaisia näkökulmia. Jokainen tapahtuma on oppimiskokemus, jota on hyödyllistä reflektoida lopuksi. Oppimiskokemukset yhteisistä tilaisuuksista ovat sekä yksilöllisiä että tiimin yhteistä tekemistä tukevia. Mitä tilaisuudesta jäi… Lue lisää

Reflektio: Oppimispäiväkirja

Reflektio osana oppimista Reflektio on olennainen vaihe oppimiskokemuksessa. Kielitoimiston sanakirjan määritelmän mukaan reflektio on: opitun ja koetun pohdiskelu (oppimisprosessin osana). Sen avulla siis jäsennetään, tarkastellaan ja arvioidaan omaa tekemistä, tapahtunutta ja oppimisprosessia. Reflektio sopii monenlaiseen menneen pohdintaan ja erilaisiin oppimistilanteisiin…. Lue lisää

Ideapakan vuosi 2022

Kirjoittanut Jani Turku Vuosi 2022 on ollut meille totuttelua takaisin johonkin tuttuun: tietotyöläiset palasivat työpaikoilleen, kehittämistä tehtiin jälleen fläppipaperein sekä liimalapuin ja neukkarissa ratkottiin työn ongelmia naamatusten. Samalla ollaan haisteltu sitä, miten paljon organisaatioissa jäädään etäyhteyksien päähän, mistä organisaatioiden uusi… Lue lisää

Tulevaisuuden pohtiminen yhdessä: SWOT

SWOT-analyysi SWOT on yksinkertainen työkalu toiminnan, hankkeiden ja projektien suunnittelussa sekä ongelmien tunnistamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Menetelmän on kehittänyt Albert Humphrey. Lähitoteutuksessa tarvitset vain kyniä ja paperia tai fläppitaulun. Etä- ja hybriditoteutuksessa voit käyttää valmista SWOT-työpohjaa ja jakaa sen kaikille…. Lue lisää

Ryhmässä ideointi: OPERA

Ryhmässä osallistuminen yhteiseen tekemiseen riippuu aina ryhmän dynamiikasta ja osallistujien erilaisista temperamenteista ja vireystiloista. Tämä pätee myös ideointiin.Ryhmän ideointia ei ole järkevää aloittaa tyhjästä, vaan ideointipalaveria tai -työpajaa kannattaa suunnitella etukäteen. Ideointitilaisuutta suunnitellessa on hyvä muistaa kolme asiaa: selkeä tavoite,… Lue lisää

Ryhmän motivointi: Uusi lähestymistapa

Tiimityössä ajatellaan yhdessä ja erikseen. Jokainen tiimin jäsen on toki omanlaisensa ajattelija, mutta tiimeissä on myös paljon yhteistä ajattelua, jonka pohjalle yhteistyö ja sen päämärät rakentuvat. Yhteinen ajattelu on usein kulmakivenä myös ryhmän motivaatiolle: Miksi tätä tehdään? Mitä halutaan saavuttaa?… Lue lisää

Hahmota kokonaisuutta ryhmässä: Kalanruotokaavio

Kokonaisuuden hahmottaminen yhdessä on taito, johon jokaisen tiimin kannattaa panostaa. Usein tietotyössä kokoonnutaan yhteen ratkomaan ongelmia, suunnitellaan vaikkapa tulevaa strategiaa tai kohdataan joku muu tilanne, jossa tarvitaan yhteistä ajattelua. Tällöin kaivataan kokonaiskuvaa, jonka hahmottamiseen kannattaa käyttää aikaa yhdessä. Kun kokonaisuus… Lue lisää

Ryhmän aktivointi: Porinaryhmä

Ryhmätyöskentelyssä on aina erilaisia osallistujia. Osa porukasta on puheliaampia, toiset mieluummin kuuntelevat. Syitä erilaiseen osallistumiseen on monia: ero voi olla esimerkiksi temperamenteissa, jollakin voi olla enemmän tietoa aiheesta kuin toisella, ryhmädynamiikka ja ammattiroolit voivat ohjata osallistumista tai muutama osallistujista ovat… Lue lisää

Ryhmän fokusointi: Sinne ja takaisin

Ryhmässä työskentely toimii parhaiten silloin, kun kaikki tiimin jäsenet jakavat ymmärryksen käsiteltävästä asiasta, ongelmasta tai tilanteesta. Metaforisesti voidaan puhua samalla kartalla olemisesta. Ryhmän yhteinen ajattelu on parhaimmillaan juuri tätä – ryhmässä hahmotetaan yhdessä mistä on kyse ja miten asiassa edetään,… Lue lisää

Kävelykokous piristää hybridityöpajoja

Kirjoittanut Lari Karreinen Lari Karreinen on auttanut ryhmiä löytämään yhteisiä ratkaisuja vuodesta 2013 alkaen niin maalla, merellä, etänä kuin hybridinä. Hän toimii ratkaisukeskeisenä valmentajana ja fasilitojana Osana yhteistä ratkaisua Oy:n tiimissä. Laria kiinnostaa, miten luoda syvällistä, rakentavaa keskustelua ja hyvää… Lue lisää

Mitä hybridifasilitointi on?

Kirjoittanut Jani Turku Fasilitoinnilla yleensä tarkoitetaan yhdessä tekemistä ja sen mahdollistamista. On nimetty henkilö, fasilitaattori, jolla on työkalut ja työskentelymenetelmät sekä vastuu ajasta ja osallistujien psykologisesta turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Fasilitaattori pitää huolen ajankäytöstä sekä auttaa ja tukee ryhmän vuorovaikutusta, muttei… Lue lisää

Toimivassa hybridissä viestinnän tarve ja kanavat kohtaavat

Kirjoittanut Mirjami Sipponen-Damonte Mirjami on Xpedio Oy:n perustaja, kansainvälisesti palkittu ja sertifioitu ammattifasilitaattori, jolla on kokemusta fasilitoinnista eri maissa ja kulttuureissa yli 15 vuoden ajalta. Työssään Mirjami tukee erityisesti kasvuyrityksiä hyvinvointia edistävän ja suorituskykyisen kulttuurin kehittämisessä fasilitoinnin, valmennuksen ja coachingin… Lue lisää

Hulluttelukasit ideoinnin apuna palvelumuotoilussa

Kirjoittanut Niina Mäki Niina Mäki on palvelumuotoilija, yhteiskunnallisen vaikuttamisen moniottelija ja kestävän kehityksen ammattilainen, jonka sydän sykkii kokonaisvaltaiselle asiakaskokemuksen kehittämiselle ja vastuullisille digitaalisille palveluille. Aiemmin hän on tehnyt töitä kansainvälisen kehityspolitiikan ja vaikuttajaviestinnän parissa. Futuricella Senior Service Designerina työskentelevä Niina… Lue lisää

Palvelupolku avaa oven asiakkaan kokemukseen

Kirjoittanut Saara Jäämies Saara Jäämies on palvelumuotoilun, yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin ammattilainen. Hän on työskennellyt monipuolisissa tehtävissä asiakas-, kehittämis- ja projektityössä, verkostojohtamisen, järjestömuotoilun sekä julkisen sektorin ja yritysten uusien toimintamallien ja palveluiden parissa. Saara on ihmiskeskeinen muotoilija ja fasilitaattori, jolla on… Lue lisää

Empatiakartta on palvelumuotoilun monitoimityökalu

Kirjoittanut Elina Piskonen Elina Piskonen on palvelumuotoilun, asiakaskokemuksen ja viestinnän johtamisen kokenut ammattilainen, jonka intohimona on juurruttaa vaikuttavaa palvelumuotoilu- ja asiakastekemistä organisaatioihin ja niiden prosesseihin. Hän työskentelee Opetushallituksessa tavoitteenaan kasvattaa organisaation muotoilukypsyyttä ja yhtenäistä asiakaskokemusta. Palvelumuotoilussa kehittämistä tehdään ihmislähtöisesti. Palvelumuotoilun… Lue lisää

Palvelumuotoilijan vinkit tehokkaaseen ja ketterään haastattelututkimukseen

Kirjoittanut Mervi Rauhala Mervi on monipuolinen ja kokenut palvelumuotoilun ammattilainen, joka haluaa tehdä vaikuttavaa ja pragmaattista muotoilutyötä. Pöytälaatikkokonseptit eivät tee maailmasta parempaa paikkaa, mutta hyvin toimivat palvelut tekevät. Mervi työskentelee palvelumuotoilijana Nitorilla, jossa hän auttaa organisaatioita kehittämään parempia digitaalisia palveluita,… Lue lisää