Fasilitointi on yhdessä tekemistä – se on osallistavia kokouksia, tuloksekkaita työpajoja, mielekästä yhteissuunnittelua, kehittämistä sekä ongelmanratkaisua. Fasilitointi auttaa ryhmää ajattelemaan yhdessä, kykyä toteuttaa ja työskennellä yhdessä sekä sitoutumista asetettuihin keinoihin ja päämääriin.
Ammattimaisen fasilitoinnin avulla parannat tiimisi toimintaa ja yhdessä tekemistä tuloksekkaasti ja tehokkaasti. Lue lisää Ideapakan blogista, mitä fasilitointi on .
Tyypillisiä fasilitointitilanteita
Työn arjessa tyypillisiä fasilitointitilanteita ovat erilaiset kokoukset, työpajat ja kehittämis- ja ideointitilanteet. Tunnistamalla organisaatiollesi tyypillisiä tilanteita, tunnistat samalla mahdollisuuksia, missä fasilitointi tuo lisäarvoa.
Kokous kestää tyypillisesti 60–90 min. Aiheena on sisältöjä, joiden käsittelyssävuorovaikutus tuo lisäarvoa, esimerkiksi ratkaistaan yhdessä ongelmia. Fasilitoitu palaveri tai kokous on etukäteen suunniteltu, selkeästi vedetty ja sen ansiosta tuloksellinen. Osallistujia on tyypillisesti esim. 2–16, toteutus voi olla lähipalaveri, hybridikokous tai etätoteutus.
Työpaja on pidempi kokonaisuus, esimerkiksi puolikas tai kokonainen päivä, joka pitää sisällään laajemman kehittämisen kokonaisuuden, kuten uuden palvelun ideointia. Hyvällä fasilitoinnilla saadaan aikaan vuorovaikutteinen työpaja selkeine työvaiheineen. Fasilitoija käyttää testattuja ja toimivia menetelmiä ja työkaluja. Toteutus vaihtelee hieman, riippuen siitä ollaanko kasvotusten vaietäyhteyden yli. Osallistujia voi olla neljästä ylöspäin – ylärajana ovat tekniset alustat tai järjestettävän tilan koko.
Kehittäminen ja palveluiden muotoilu ovat pidempiä prosesseja, joissa tyypillinen toteutus voi olla vaikkapa 2–5 kerran työpajasarja, jossa yhden tapaamisen kesto on tyypillisesti kahdesta tunnista puoleen päivään kerrallaan. Aihe voi vaihdella suurestikin uuden tuotteen kehittämisestä markkinatilanteeseen sopeutumiseen tai strategian muotoilusta disruptiotilanteen käsittelemiseen. Työpajasarja rakennetaan ammattilaisen huolenpidolla ja osaamisella. Osallistujia on tyypillisesti 4–32, mutta isompiakin määriä on mahdollista fasilitoida, kun työskentelyä rytmitetään fiksusti ja osallistujia jaetaan erilaisiin työtiloihin.
Me tarjoamme
Yhteydenotto
Asiakkaiden sanomaa
“Oltiin älyttömän tyytyväisiä ja päästiin pidemmälle kuin uskottiin.”
“Opimme paljon toisiltamme, työskentely oli tehokasta ja antoisaa.”
“Ai näinkin sen voi tehdä!”
“ 😲 👏 ”
Ideapakan pätevät palvelumuotoilijat ja inspiroivat ideoijat johdattavat sinut prosessin läpi kuten kokeneen valmentajan ja fasilitoijan kuuluukin.
- Valmentaa, opettaa ja kehittää fasilitointia ja menetelmiä ja fasilitoi tosi mielellään niin yksilöitä, ryhmiä kuin organisaatioitakin.
- Ideapakan CEO ja sertifioitu ammatifasilitaattori, ponnistaa teknillistieteistä.
- Tykkää voileivistä eikä ota itseään liian vakavasti.
- Palvelumuotoilun spesialisti, fasilitaattori @Digitalist
- Erikoistunut tiimien kanssa toimimiseen ja yhteiskehittämisen mahdollisuuksiin.
- Osaa edelleen pelata läpi 8-bittisen Nintendon Super Mariot.
- Fasilitoija & palvelumuotoilija, joka sparraa organisaatioita asiakaskokemuksen kehittämisessä ja yhteisessä tekemisessä. @KK Creative
- Mural-guru, joka on tehnyt ison osan Ideapakan templaateista.
- Pysyy hämmästyttäviä aikoja toimintakykyisenä pelkän kahvin ja tumman suklaan avulla.
- Sparraa asiakaskokemusta paremmaksi palvelumuotoilulla, viestinnällä ja valmennuksella. @Nitor
- Käsikirjoittanut Palvelumuotoilun Ideapakan.
- Intohimoinen työmatkapyöräilijä ja historianörtti, joka kuuntelee äänikirjoja tuplanopeudella.