Palvelumuotoilu: Jäsennä käyttäjätietoa Empatiakartalla

Palvelumuotoilussa asiakaskunnasta kerättyä dataa kannattaa hyödyntää monin erilaisin menetelmin. Yksi tapa kehittää omaa palveluasi, on visualisoida asiakkaan kokemuksia asettumalla hänen rooliinsa kerätyn datan avulla. Visualisoimalla asiakkaan kontaktipisteitä, kokemuksia ja tuntemuksia ymmärrät paremmin asiakkaidesi toimintaa palvelussasi. Kun otat asiakkaan roolin, tarkastelet… Lue lisää

Palvelumuotoilu: Syvennä asiakasymmärrystä Persoonien avulla

Nykyajan palveluissa – sekä asiakaspalvelussa että digitaalisesti – erittäin tärkeää on ymmärtää asiakkaan tarpeita ja pystyä tarjoamaan hyviä asiakaskokemuksia. Palvelumuotoilun tehtävänä on parantaa asiakaskokemusta lisäämällä yrityksen tai organisaation asiakasymmärrystä. Mitä enemmän omaa asiakaskuntaa havainnoi ja heidän tarpeitaan ymmärtää, sitä paremmin… Lue lisää

Ideointi: Ratko haasteita Lootuskukan terälehdillä

Ideointiprosessit eivät välttämättä noudata mitään tiettyä kaavaa. Haasteita tai ongelmia ratkottaessa ideoinnilla ylitetään solmukohtia, pattitilanteita ja jämähdyksiä. Ideointiprosessin tarkoituksena on päästä tilanteessa eteenpäin tuottamalla uusia näkökulmia ja erilaisia näkökohtia, joiden avulla ideaa voidaan jalostaa. Haasteita ja ongelmia ratkottaessa ideoiden suuresta… Lue lisää

Ideointi: Rakenna työpaja Lightning Decision Jamilla

Hyvät ideat ja niiden kehittely eivät yleensä synny tyhjiössä. Ideoinnista ja ideoiden kehittelystä saa enemmän irti, kun tiimi ideoi hyvin ohjatussa ja sopivasti strukturoidussa ympäristössä, esim. virtuaalisella työpohjalla tai yhteiskehittelyalustalla. Työpajat ovat ideoinnin tehobuusti, jossa ideointi ja kehittäminen fasilitoidaan ohjattuna… Lue lisää

Ideointi: Walt Disneyn Strategia

Ideointi lähtee aina tarpeesta tai ratkaistavasta ongelmasta. Hyvään ja tuloksekkaaseen ideointiin tarvitaan rohkeaa asennetta ja kykyä tarttua erilaisiin näkökulmiin ja ideoihin. Näkökulmien vaihtaminen on erittäin tehokas tapa toisaalta kyseenalaistaa nykyistä ajattelua ja toisaalta rikastuttaa näkökulmia. Walt Disneyn strategia on selkeä… Lue lisää

Palvelumuotoilu: Kehitä asiakaskokemusta asiakaspolun avulla

Kirjoittanut Kirsi Kaunissaari Asiakaskokemuksella on yhä suurempi merkitys yritysten ja organisaatioiden menestykselle ja kilpailukyvylle.  Moni yritys painottaa asiakaskokemuksen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle, (ainakin nettisivuillaan). Usein asiakaskokemusta kuitenkin kehitetään täysin irrallaan yrityksen todellisista asiakkaista. Bain & Company:n vuonna 2005 tekemä tutkimus kiteyttää… Lue lisää

Fasilitointi: Hybridipalaverin tsekkilista

Miten fasilitoit hyvän palaverin? Kirjoitimme toissa viikolla Ideaperjantai-blogissamme hyvän palaverin aakkosista. Viime viikolla annoimme vinkkejä etäpalaverin fasilitointiin. Tällä viikolla käsittelemme hybridipalaveria fasilitointia. Hybridipalaveri on sekapalaveri, jossa osa osallistujista kokoustaa –  usein samassa tilassa – lähiyhteydellä ja osa on mukana etäyhteydellä…. Lue lisää

Fasilitointi: Etäpalaverin muistilista

Kirjoitimme viime viikolla blogissamme hyvän palaverin aakkosista. Voit myös huoletta käyttää IDOARRT:ia etäpalaveria suunitellessa. Tällä viikolla pureudumme kuitenkin tarkemmin onnistuneen etäpalaverin fasilitointiin. Etäpalaveri on taatusti tullut tutuksi monelle viimeistään viimeisen vuoden aikana. Sen eroja perinteiseen lähipalaveriin kannattaa tarkastella hieman tarkemmin,… Lue lisää

Fasilitointi: Hyvän palaverin aakkoset

Palaverit ja kokoukset ovat tietotyön peruspalikoita. Niissä kokoonnutaan yhteen tiimin kanssa työstämään projekteja, luomaan uutta, tsekkaamaan edistymistä, hakemaan näkemyksiä, jakamaan tietoa ja kohtaamaan ongelmatilanteita. Palavereita mahtuu viikkoon monia ja ne ovat sisällöltään vaihtelevia. Hyvät palaverit edistävät tiimin tekemistä, antavat uusia… Lue lisää

Fasilitointi ennen, nyt ja tulevaisuudessa?

Kirjoittanut Jani Turku Selailin sattumalta vanhaa muistikirjaa ja löysin sivunreunaan raapustetun tekstinpätkän, joka ei ole ikääntynyt kauhean hyvin: “…lisäksi ovat fasilitoinnin erikoistapaukset kuten virtuaalifasilitointi ja hybriditoteutukset.” Vähänpä tiedettiin reilu vuosi sitten, miten pandemia tulee muuttamaan työtä ylipäätään ja fasilitoinnin tarpeita… Lue lisää

Uusi Ideapakka: Poikkeusolojen työkalupakki!

Fanfaarit soimaan, uusi Ideapakka on julkaistu! Saammeko ylpeinä esitellä: Poikkeusolojen työkalupakki! Viime keväänä puhjennut globaali pandemia on muuttanut maailmaa, sosiaalista todellisuutta ja työelämää merkittävillä tavoilla. Olemme kokeneet elinaikamme toistaiseksi suurimman työelämän vallankumouksen: tietotyön siirtymisen etätyöskentelyyn. Niinpä me Ideapakalla koimme, että… Lue lisää

Etätyö: Päivän alku ja loppu

Käsittelemme Ideaperjantai-blogissamme vielä tällä viikolla etätyön järjestämistä ja ajanhallintaa. Menetelmävinkit olemme napanneet Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion Työkirjasta (2012) ja siitä tehdystä Ideapakasta. Löydät edelliset teeman tekstit Hyvän viikon muistilista täältä, Viikon vakiot täältä ja Työtapa-check täältä. Järjestämisen ja ajanhallinnan… Lue lisää

Etätyö: Työtapa-check

Ideaperjantai-blogissamme on lähiviikkojen teemana etätyön järjestäminen ja ajanhallinta. Käsittelemme aihetta Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion Työkirjan (2012) ja siitä tehdyn Ideapakan vinkkien kautta. Löydät edelliset teeman tekstit Hyvän viikon muistilista täältä ja Viikon vakiot täältä. Etätyössä ajanhallinnan ja työn järjestämisen… Lue lisää

Etätyö: Viikon vakiot

Aloitimme viime viikolla blogissamme etätyön järjestämisen ja ajanhallinnan teeman. Käsittelemme aihetta Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion vuonna 2012 julkaiseman Työkirjan ja siitä tehdyn Ideapakan vinkkien kautta. Lue viime viikon blogi täältä. Kotoa käsin työskennellessä omaa työtä on mahdollista järjestää vapaammin…. Lue lisää

Etätyö: Hyvän viikon muistilista

Työkirja – Työelämän vallankumouksen perusteet on Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion vuonna 2012 julkaistu kirja, jonka ytimessä on palauttaa työntekoon ilo. Kirjassa pohditaan 2010-luvun työmaailmaa, jossa työn merkitys on kadonnut pirstaleisuuden, sekavuuden ja kiireen vuoksi. Vaikka kirja on jo yhdeksän… Lue lisää

Ideaperjantai: fasilitoi kuvilla ja adjektiiveilla

Jokaisen fasilitoijan työkalupakkiin tulisi kuulua nippu kuvia tai vastaava työkalu. Meidän versio kuvatyökalusta on Kuvat & Adjektiivit -Ideapakka, joka on yksi vanhimmista pakoistamme. Se soveltuu erityisesti lähivalmennuksiin, projektien ja tiimipäivien startteihin sekä yksilövalmennuksiin.  Kuvat & Adjektiivit -Ideapakassa jokaisen kortin yhdellä… Lue lisää

Tunnetaidot: kehitä tunnetaitojasi Kiitollisuuspurkin avulla

Tämän viikon Ideaperjantaissa esittelemme Ideapakan tuoteperheen uusimman jäsenen – Tunnetaitoja kaikille. Nappaa tekstin lopusta Kiitollisuuspurkki menetelmäharjoitukseksesi. Tunnetaidot ovat meidän jokaisen tarvitsemia voimavaroja. Kyseessä eivät ole mitkään yliluonnolliset supervoimat, vaan ne ovat meidän kaikkien saavutettavissa ja harjoiteltavissa olevia taitoja. Tunnetaitojen avulla… Lue lisää

Palvelumuotoilu: kuvaa palveluprosessiasi Service Blueprintillä

Kirjoittaneet: Mervi Rauhala ja Jani Turku Olemme päässeet palvelumuotoilun prosessin neljänteen, eli viimeiseen vaiheeseen Konseptoi ja vaikuta. Lue myös kolmesta edellisestä vaiheesta: Kartoita ja ymmärrä, Ennakoi ja ideoi ja Mallinna ja arvioi.   Konseptoi ja vaikuta -vaiheessa keskitytään palvelun lopulliseen… Lue lisää

Palvelumuotoilu: mallinna palveluideaasi konseptin validoinnilla

Kirjoittaneet: Mervi Rauhala ja Jani Turku Olemme päässeet blogissamme palvelumuotoilun prosessin kolmanteen vaiheeseen Mallinna ja arvioi. Löydät johdatuksen ja menetelmävinkin ensimmäiseen vaiheeseen Kartoita ja ymmärrä täältä ja toiseen vaiheeseen Ennakoi ja ideoi puolestaan täältä. Mallinna ja arvioi -vaiheessa korostuu kehitettävän… Lue lisää

Palvelumuotoilu: viritä ideointia salamademoilla

Kirjoittaneet: Mervi Rauhala ja Jani Turku Tällä viikolla käsittelemme ideaperjantai-teemassamme palvelumuotoiluprosessin toista vaihetta ennakoi ja ideoi. Vinkkejä ensimmäiseen vaiheeseen löydät täältä. Ennakoi ja ideoi -vaiheessa korostuu luovuus ja yhteisöllisyys. Hankitun tiedon ja ymmärryksen pohjalta ideoidaan mahdollisimman avoimesti uusia ratkaisuja. Tämä… Lue lisää