Palvelumuotoilu: viritä ideointia salamademoilla

Kirjoittaneet: Mervi Rauhala ja Jani Turku Tällä viikolla käsittelemme ideaperjantai-teemassamme palvelumuotoiluprosessin toista vaihetta ennakoi ja ideoi. Vinkkejä ensimmäiseen vaiheeseen löydät täältä. Ennakoi ja ideoi -vaiheessa korostuu luovuus ja yhteisöllisyys. Hankitun tiedon ja ymmärryksen pohjalta ideoidaan mahdollisimman avoimesti uusia ratkaisuja. Tämä… Lue lisää

Palvelumuotoilu: kartoita näkemyksiä fokusryhmähaastattelulla

Kirjoittaneet: Mervi Rauhala ja Jani Turku Kirjoitimme viime viikon blogissamme palvelumuotoilusta. Tällä viikolla keskitymme palvelumuotoiluprosessin ensimmäiseen vaiheeseen – kartoita ja ymmärrä. Kartoita ja ymmärrä -vaiheessa korostuu tiedonhankinta ja jo olemassa olevan asiakas- ja toimintaympäristön ymmärrys. Tähän ensimmäiseen vaiheeseen kuluu yleensä… Lue lisää

Mitä on palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilu tähtää palvelukokemuksen kehittämiseen. Se on palveluiden ideointia, suunnittelua ja kehittämistä käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjälähtöinen kehittäminen parantaa tarjoamasi palvelun laatua, lisää ymmärrystäsi asiakaskunnastasi ja ohjaa tuotekehittelyäsi, tarjontaasi ja palveluasi käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Palvelumuotoilu tarjoaa systemaattisen prosessin ja laajan kirjon menetelmiä kehittämistyöhön…. Lue lisää

Ideapakan vuosi 2020

Hyvää joulunodotusta kaikille ja terveisiä Ideapakalta, onpahan ollut vuosi! Totta kai vuodesta 2020 jää ensimmäisenä mieleen korona ja sen tuomat erilaiset rajoitustoimet ja uusien ratkaisujen löytäminen arkeen. Jani oli maaliskuisena maanantaina vielä palaverissa ja kävi pyörähtämässä Oulussa tiistaista keskiviikkoon, torstaina… Lue lisää

Etävalmennus: Tue päätöksentekoa menetelmällä 10-10-10

Teemme jatkuvasti pieniä ja isoja päätöksiä, myös huomaamattamme. Mitä syön aamupalaksi, kirjoitanko raportin tänään, lähdenkö lenkille, raivaanko kalenteriin tilaa luovalle ajattelulle? Mitä ikinä päätämmekään tehdä tai olla tekemättä, on päätöksillä vaikutusta työhömme, elämäämme ja vaikkapa jaksamiseemme. Valmentajan yksi tehtävistä on… Lue lisää

Etävalmennus: Ohjaa tekemistä ajankäytön nelikentällä

Etätyöt mahdollistavat joustavampaa ajankäyttöä, mutta ajanhallinnan vinkkelistä kompastuskivenä voi olla esimerkiksi liian täyteen ahdettu kalenteri, tekemisen rikkonaisuus tai huono liikkeellelähtö eli prokrastinointi. Hyvä suunnittelu on ensisijaista ajanhallinnassa. Kuten vanha sanontakin sen toteaa osuvasti: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Valmentajan tehtävänä… Lue lisää

Etävalmennus: Katse kiitollisuuteen kasvattaa voimavaroja

Tänä vuonna meitä kaikkia on haastanut monenlaiset uudet tilanteet ja niiden aiheuttamat tunnetilat. Etätyöskentelyn rutiinit voivat olla hukassa, fokuksen löytäminen voi olla vaikeaa ja eristäytyminen sekä harrastustoiminnan supistuminen saattaa painaa mieltä ja kehoa. Valmennettavalle eli coachattavalle nämä voivat aiheuttaa haasteita… Lue lisää

Etävalmennus: Oivalluta ohjaavilla kysymyksillä

Etätyöskentely haastaa yksilöiden ja tiimien työskentelyn lisäksi myös valmentajaa. Olitpa sitten valmentaja, coach, opettaja, opinto-ohjaaja, esimies, työnohjaaja tai projektinvetäjä, pandemia on muokannut työsi kuvaa myös valmennuksen vinkkelistä. Kuinka auttaa valmennettavaa tai ohjata videoyhteyden ja viestien välityksellä, kun eleitä, äänensävyjä ja… Lue lisää

Fasilitointi: Syvennä näkökulmia ketjukirjoittamisella

Ryhmätyöskentelyssä erilaiset näkökulmat ovat oivalluksen lähde ja avain kokonaisuuden parempaan hahmottamiseen. Omiin ajatuksiin jumiutuminen saattaa blokata luovuutta, ideointia tai kehitystyötä. Näkökulmilla pallottelu ja avoin haastaminen on opettavaista ja sitä voi harjoitella ryhmässä vaikkapa alla olevan menetelmän avulla. Samalla ryhmässä pystytään… Lue lisää

Fasilitointi: Syvennä kuuntelua akvaarioryhmällä

Vuorovaikutukseen kuuluu olennaisena osana kuuntelu. Ryhmässä työskennellessä kuuntelun merkitys korostuu, sillä mielipiteitä ja työtapoja on yhtä monta kuin ryhmässä jäseniäkin. Kuuntelun merkitys lisääntyy entisestään silloin, kun kohdataan ongelmia, yllätyksiä tai muita tunteita herättäviä tilanteita, jotka vaativat käsittelyä. Kuuntelemalla annetaan aikaa… Lue lisää

Seikkailevat Ideapussit

Ideapussit ovat osa Ideapakan tuoteperhettä. Pusseja ompelevat nicaragualaiset naisyrittäjät Fanny ja Isabel, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo lähes kymmenen vuotta. Varaston huvetessa tilaamme ompelijoilta uuden erän vaihtelevassa värivalikoimassaan, mutta tällä kertaa kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä… Tilasimme varastoon… Lue lisää

Fasilitointi: Rikastuta ideointia menetelmällä kuusi hattua

Ryhmässä muodostuu aina rooleja – osa annettuina, osa luontaisesti. Innostaja, myöhästelijä ja hölöttäjä ovat yhtälailla tiimissä vaikuttavia rooleja kuin sihteeri, koordinaattori tai tiiminvetäjä. Fasilitointi rohkaisee leikittelemään ja sekoittamaan rooleja ja tekemistä, fasilitoijan menetelmävalikoimasta löytyy paljon erilaisia työkaluja. Roolipeleillä laajennetaan näkökulmia,… Lue lisää

Fasilitointi: Rikastuta keskustelua oppimiskahvilassa

Yhteistyö monissa muodoissaan, yhteisten ongelmien ratkaiseminen ja yhdessä uuden luominen ovat keskeisiä työelämässä kohdattavia tilanteita. Ryhmässä yhdistyy paljon hyvää: monipuolinen osaaminen, erilaiset näkökulmat ja toimintamallit. Yhdessä toimiva tiimi osaa tukea jokaisen jäsenensä osaamista ja kuunnella erilaisia mielipiteitä. Vuorovaikutuksessa levitetään tietoa,… Lue lisää

Ongelmanratkaisu – Summaa opittua matriisin avulla

Hyvä yhteenveto auttaa tiimiä arvioimaan, missä ollaan ja mitä saavutettiin. Samalla osallistujat viimeistelevät tehtyä työtä myös henkisesti, jolloin energiaa vapautuu muuhun tekemiseen. Kun ongelma on ratkaistu, viimeistely auttaa siirtymään eteenpäin. Ideapakan fasilitointiprosessi on jaettu viiteen osaan: Alkuun, Nykytila, Tulevaisuus, Tekeminen,… Lue lisää

Ongelmanratkaisu – Tee hyviä kompromisseja

Sanonta sen toteaa: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ideapakan fasilitointiprosessin neljännessä vaiheessa siirrytään tekemiseen. Nykytilan ja tulevaisuuden kartoittamisen jälkeen on helppoa valita hyvistä vaihtoehdoista se mitä tehdään ja millä aikataululla. Ketterä tiimi neuvottelee ja tekee päätöksiä yhdessä. Kun tekemistä ja… Lue lisää

Ongelmanratkaisu – Halkaise omena

Ongelmanratkaisun kannalta tulevaisuusvaiheessa etsitään aktiivisesti ratkaisuja, ideoita ja uusia tapoja hahmottaa käsiteltävää ongelmaa tai haastetta. Pyrkimyksenä on ylittää totuttuja ajatusmalleja ja toimintatapoja. Ketterä tiimi ideoi yhdessä ja sparraa toistensa ajattelua. Olennaista on tiimiläisten positiivinen suhtautuminen tilanteeseen, jolloin luodaan ideoinnille turvallinen… Lue lisää

Ongelmanratkaisu – Kartoita nykytilanne

Onnistuneen ongelmanratkaisun lähtökohtana on tiimin kyky ymmärtää nykytilannetta. Jokaisella ryhmän jäsenellä on oma käsityksensä siitä, missä mennään. Ketterä tiimi kartoittaa yhdessä olemassa olevaa ja luo uutta. Tilannekuva ja ratkaisut ongelmiin rakennetaan yhdessä. Ideapakan fasilitointiprosessi on jaettu viiteen osaan: Alkuun, Nykytila,… Lue lisää

Ongelmanratkaisu – Mittaa tiimin lämpötila

Seuraavien viikkojen aikana perjantaiblogimme käsittelee ongelmanratkaisua ketterien tiimien näkökulmasta. Työssä kuin työssä tarvitaan ongelmanratkaisua. Yhdessä työskennellessä ongelmia pitäisi osata ratkoa yhdessä. Ketterän tiimin etuna on itseohjautuvuus ja joustavat toimintatavat perinteisen keskusjohtoisen hierarkian sijaan, jolloin ongelmia tarkastellaan tiimivetoisesti ja niihin etsitään… Lue lisää

Ideaperjantai: Miten reflektoit oppimistasi?

Oppiminen on läpi elämän kestävä matka. Se on paljon muutakin kuin sisältöjen ahmimista tai ulkoa opettelua. Oman opiskelun ja oppimistekniikoiden arviointi täydentää opiskellessa tapahtuvaa sisällön omaksumista. Saavutat paljon syvällisemmän oppimiskokemuksen, kun suorituksen lopuksi arvioit ja reflektoit omaa tekemistäsi ja saat… Lue lisää