Kirjoitettu: 6.10.2017

Kirjoittanut Katleena Kortesuo

Jos haaveilit siitä, että ihmiset olisivat tasa-arvoisia, minulla on huonoja uutisia: haaveesi ei valitettavasti toimi kriisiviestinnässä. Onneksi olemme tasaveroisia oikeuden edessä ja ihmisarvoltamme, mutta me emme ikävä kyllä ole tasaveroisia viestintätilanteissa.

Käytännössä ihmisen rooli ja suhde julkisuuteen määrittelevät sen, mitkä retoriset keinot ovat hänen ulottuvillaan. Käytännössä siis mitä vaikutusvaltaisempi olet ja mitä tärkeämmässä julkisessa roolissa olet, sitä suppeampia retorisia keinoja sinun kannattaa käyttää.

Kuva selventää asiaa. Sisin kehä sisältää suppeimmat retoriset keinot. Niitäkin on silti valtavasti: poliitikko voi käyttää esimerkiksi kiteytystä, vertausta, metaforaa, analogiaa, rytmiikkaa, murretta tai vaikka sitaattia. Sen sijaan en suosittele mustaa huumoria, kaksimielisyyksiä, sarkasmia enkä ironiaa, ja kirosanojakin vain harkiten. Sarkasmi on ase vastustajiesi käsiin, koska se käsitetään tahallaan väärin. Sisimmällä kehällä ei voi ärähtää, mutta ulkokehällä voi.

Keskimmäinen kehä sisältää edelliset tyylikeinot, mutta lisänä voi käyttää sarkasmia, ironiaa ja jopa alatyylisyyttä. Myös musta huumori, pureva kärjistys tai yleistys ovat mahdollisia. Itse saan onneksi liikkua tällä kehällä: poliitikoksi en missään nimessä haluaisi.

Uloin kehä eli kaikki retoriset keinot sisältävät edellisten lisäksi myös epäeettisiä keinoja kuten valehtelua, argumentaatiovirheitä, kiristystä ja uhkailua. Myös seksistiset ja rasistiset sisällöt ovat mahdollisia. Näitä en suosittele kenellekään, mutta jos vastapuolena on trolli tai anonyymi kommentoija, hän ikävä kyllä käyttää niitä huoletta.

Muista olla tarkkana retoristen kehien kanssa. Voit aina siirtyä kehillä sisäänpäin, mutta älä koskaan siirry ulospäin. Poliitikko ei voi olla sarkastinen, vaikka trolli voikin. Yrityksen ei kannata valehdella, vaikka asiakas saattaa tehdä saman ja päästä kuin koira veräjästä.

Perjantai-idea on blogin vakituinen kategoria. Kerran viikossa esittelemme erilaisia ideoita ja menetelmiä ja niiden sovelluksia kuukauden ideapakasta. Lokakuussa tarkastellaan Katleena Kortesuon käsikirjoittamaa Kriisiviestinnän Paniikkipakkaa.