Kirjoitettu: 12.10.2017

Kirjoittanut Katleena Kortesuo

Jokainen organisaatio ja julkisuuden henkilö päätyy kohun aiheeksi ennemmin tai myöhemmin. Kriisi iskee aina. Kun se tulee, on myöhäistä ryhtyä kilpailuttamaan kriisiviestintätoimistoja. Kilpailuta siis mahdollinen yhteistyökumppani jo etukäteen ja tallenna hänen numeronsa kännykkääsi.

Kilpailutuksessa on oleellista tavata tuleva yhteyshenkilö ja kriisiosaaja. Kysymys ei niinkään enää ole siitä, onko yhteyshenkilöllä riittävä kokemus ja osaaminen. Ne pitää varmistaa jo aiemmin. Tapaamisessa oleellisinta on vuorovaikutus: Osuvatko kemiat yhteen? Sujuuko viestintä välillänne vaivatta? Kriisitilanteessa ei saa mikään hiertää, vaan silloin yhteistoiminnan on sujuttava mutkitta.

Kun sopimus on tehty, miettikää yhdessä jo etukäteen, mitkä ovat todennäköisimmät tulevat kriisit. Turvallisuusuhat ovat aivan erilaisia virastotaloilla ja yritysten pääkonttoreilla. Vastaavasti maineriskit ovat täysin erilaisia poliitikolla ja viihdejulkkiksella.

Miettikää etukäteen myös organisaatiosi tai henkilöbrändisi maine ja tukijoukot. Onko kyseessä vihattu, sääntelyä valvova viranomainen vai kansan rakastama ravintolaketju? Ovatko fanit kuluttajia vai yrittäjiä? Mistä saadaan lisätukea ja miten heimoa saa vahvistettua?

Vaikka tilanne näyttäisi vakaalta, pidä yhteyttä valitsemaasi ammattilaiseen vähintään kahdesti vuodessa. Tarkistakaa suunnitelmat ja kirjatkaa ylös toimintaympäristön muutokset.

Perjantai-idea on blogin vakituinen kategoria. Kerran viikossa esittelemme erilaisia ideoita ja menetelmiä ja niiden sovelluksia kuukauden ideapakasta. Lokakuussa tarkastellaan Katleena Kortesuon käsikirjoittamaa Kriisiviestinnän Paniikkipakkaa.