Kirjoitettu: 13.5.2015

Tarina Jyväskylästä noin kesältä ’84

Kirkonrotta-infoLapsuuden kesistä on jäänyt mieleeni nippu leikkejä ja pelejä. Meillä Jyväskylässä pelattiin keinupalloa eli pehvistä ja pesäpalloa, ajettiin paljon polkupyörillä ja pelattiin seinäpalloa jopa siihen saakka, että siitä tuli sanomista. Jotkin asiat eivät ole muuttuneet edes nyky-Suomeen verrattuna.

Pihapeleistä oma suosikkini oli Kirkkis eli Kirkonrotta. Meitä asui kahdessa vierekkäisessä kerrostalossa yhteensä 11 lasta, jotka olivat suurinpiirtein samanikäisiä. Kirkkiksen kotipesänä pidettiin meidän taloyhtiömme lipputankoa. Helpoimmat ja parhaimmat piilot olivat tietenkin talon nurkan tai roskiskatoksen takana. Niistä pystyi ottamaan riskejä ja päihittämään Rotan. Tosin muistan, että piilopaikoiksi kelpasivat myös pensaat, puut, autot, puihin pystyi kiipeämään tai jopa venyttämään sääntöjä eli piiloutumaan rappukäytävään.

Kun vaan muistaisin tarkemmin, mitä sääntöjä meillä oli… Säännöistä viis, hauskaa ja lämpimiä muistoja riittää roppakaupalla.

Miten sitä pelataan?

Kirkonrotta on yksi Pihapelipäivän Ulkoleikkien Ideapakasta, tutustu tuotteeseen verkkopuodissa.

  1. Screen Shot 2015-05-13 at 18.36.15Ensiksi valitaan kirkonrotta. Kirkonrotan pesu tapahtuu kotipesässä. Hänen selkään piirretään ympyrä ja rasti. Samalla lausutaan loru: Vasta pesty puhdas selkä, rexonalla raikastettu, kuka siihen viimeks’ pisti, likaisella sormellaan?
  2. Leikkijät tökkivät kirkonrottaa sormilla selkään. Jos kirkonrotta arvaa oikein, että kuka pisti viimeisenä, tulee pistäjästä kirkonrotta. Muuten hän jatkaa itse kirkonrottana.
  3. Kirkonrotta laskee kotipesässä 50:een ja alkaa etsiä muita.
  4. Leikkijän nähdessään hän osoittaa tämän piiloa ja huutaa esim. Urho-rotta nähty! ja lähtee juoksemaan kotipesään.
  5. Jos kirkonrotta ehtii ennen leikkijää, hän koskettaa kädellään kotipesää ja nimeää nähdyn Urho-rotta!
  6. Jos leikkijä ehtii ensin, koskettaa hän pesää ja huutaa Oma rotta! jolloin hän on pelastunut eikä joudu seuraavalla kierroksella kirkonrotaksi.
  7. Oman nahkansa pelastaneet voivat jäädä kotipesään.
  8. He voivat myös piiloutua uudelleen, jolloin suoja poistuu.
  9. Leikkijät voivat myös pelastaa muut Oma rotta! Kaikki pelastettu! jolloin kaikki piiloutuvat uudelleen.

IDEA! Piilosta käsin voi liikkua lähemmäs kotipesää, jotta pääsee pelastamaan oman nahkansa ja samalla muita nähtyjä.

Kuulostaako tutulta, kommentoi rohkeasti, miten teillä pelattiin?

YHTEISTYÖSSÄ PIHAPELIPÄIVÄN KANSSA

Pihapelipäivä on liikunnallinen popup -päivä, jossa korostetaan pelailun ja leikin hauskuutta ja yhteisöllisyyttä ja sen avulla on tarkoitus aktivoida ihmisiä viettämään vapaa-aikaansa yhdessä. Pihapelipäivä on aina helatorstaina ja tapaninpäivänä, jolloin useilla ihmisillä on mahdollisuus viettää aikaa yhdessä perheen, ystävien ja esimerkiksi naapureiden kesken.
Pihapelipäivän valokuvaskaba on Facebook-sivulla tai tästä:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *