Kirjoitettu: 25.10.2014

Tuulahdus ulkoilmalajin opetustehtävistä 

– Olen aina tykännyt jakaa kotini muiden kanssa. Se oli helppoa opiskeluaikana, kun valitsi kimppa-asumisen ja nyt mieheni ja 2-vuotiaan lapseni kanssa jaamme kotimme Bed & Breakfast – asukkaiden kanssa, kertoo syksyn toinen kokenut oivalluttaja Marjoannika Nyman.

Marjoannika seuraa mielenkiinnolla jakamistalouden kehittymistä ja on ihan fiiliksissä suussa sulattamastaan termistä ”ajatusten yhteiskäyttö”.

Jos Marjoannika ei ole opettamassa lajia, niin
hän on harrastamassa sitä itse.

– Ajatuksista ja ideoistakin tulee parhaita, kun ne saa jakaa. Eikös Ideapajan työpajat ole hyvä esimerkki jakamistalouden periaatteiden pohjalta luodusta tuotteistetusta palvelusta, kun sen tavoitteena on löytää uutta näkökulmaa jakamalla oppeja ja oivalluksia vuorovaikutteisesti?

Ideat, ajatukset ja oivallukset ovat rahan arvoista valuuttaa.

– Joskus tuntuu, että saan niin paljon oivalluksia kotimme majoitusvierailta, että tuntuisi oikeammalta maksaa heille siitä, että he majoittuivat meillä kuin toisin päin, heittää Marjoannika pilke silmäkulmassa.

Ideapakan ryhmätyöskentelymenetelmistä ketjukirjoittaminen on yksi Marjoannikan ajatusten jaon suosikkimenetelmä. Se toimii parhaiten, kun tavoitteena on hyödyntää osallistujien aiempaa osaamista ja synnyttää sen avulla uusia ideoita.

Kun ulkoilma toimii opetusareenana

Laji vie mukanaan.

Vakituinen päivätyö matkailualan asiakkuuksien, matkailun verkkokauppakonseptin ja myynnin kehittäjänä jäi tauolle reilu kaksi vuotta sitten, kun ensin perheeseen syntyi tytär Line ja vanhempainvapaan jälkeen Marjoannika siirtyi opintovapaalle suorittamaan ammatillista opettajatutkintoa Haaga-Helian ammatilliseen opettajakorkeakouluun. Nyt opinnot on purkissa ja sen myötä taidot terästetty oppimisen ohjaajana toimimiseen.

– Olin harvoja opettajaksi opiskelevia, joka ei tee päätyökseen opettajan töitä ja ainoa, joka toimii ulkoilmalajin opetustehtävissä, kertoo Marjoannika, joka on nyt jo neljä vuotta toiminut leijahiihdon ja leijasurffauksen opettajana Suomessa ja Tanskassa yhdessä miehensä Timon kanssa perustamassa VIIMA Kitekoulussa. Pariskunta on suorittanut molempien lajien kansainväliset opettajapätevyydet Norjassa ja Tanskassa vuonna 2011.

Talvisin VIIMA Kitekoulun leijahiihtokursseilla lajia
opiskellaan
2-4 hengen pienryhmissä Helsingissä Laajalahden
 jäällä ja Ylläksellä Ylläsjärven jäällä

Marjoannika pitää leijahiihdon ja leijasurffauksen opettamista vaativana työnä viidestä syystä: tehokkaan opetustyön toteuttaminen luonnon ehdoilla vaatii lajin perusteiden hallinnan lisäksi syvällistä säätietoutta, ehdotonta ajan hallintaa, mutta ennen kaikkea hyvää pedagogista osaamista ja tilannetajua kantaa vastuuta ihmisten vapaa-ajasta alati muuttuvassa ulkoilmassa.

– Jokaisen vapaa-aika on tänä päivänä kortilla eikä kukaan halua tuhlata omaa aikaansa varsinkaan, jos joutuu siitä maksamaan. Jokaisen oppilaan kohtaaminen ja oppimisen tukeminen tulee tehdä huolella ja sen apuna käytämme oppilaan kanssa yhdessä määriteltäviä kurssitavoitteita, kuvailee Marjoannika leijahiihdon opettajan vastuualueita.

Myös erilaiset oppijat tulisi pystyä huomioimaan opetustilanteessa olipa kyseessä luokkahuone tai ulkotila. Ulkoilmassa asioiden opettelu ja oppiminen on sisätilaa paljon rennompi, mutta myös jännittävämpi oppimismiljöö, mikä antaa toisaalta aivan uudenlaisia mahdollisuuksia oppimistilanteisiin.

Leijahiihto tunturissa tuo uuden ulottuvuuden lajiin, kun
yhdistetään mäkinen tunturimaasto, vaihteleva lumen pinta,
leija ja
vaihteleva tuuli.

– Opettajan vastuulla on tarttua näihin mahdollisuuksiin ja siinä pedagoginen osaaminen tulee esiin, jos on tullakseen, tuumailee Marjoannika.

Mutta kummasta pestistä Marjoannika pitää enemmän, sisä- vai ulkohommista?

Sekä että. Leijahiihdon ja leijasurffauksen opettaminen on hyvää vastapainoa sisähommille ja päinvastoin.

Lapsenmielisiä metodeja enemmän käyttöön

Marjoannika suoritti opettajaopintoihin liittyvän opetusharjoittelun ja opetuksen seurannan kahdessa eri paikassa, Haaga-Helian Ammattikorkeakoulussa Porvoon Campuksella ja S-ryhmän työntekijöiden valmennuskeskuksessa Jollas Instituutissa. Hän treenasi opettamista, seurasi muiden opettajien ja valmentajien koulutuksia, jututti porukkaa ja keräsi palautetta opetusnäytteistään kevään 2014 ajan.

– Halusin nähdä, kokea ja oppia, miten opettajat ja valmentajat eli ”oivalluttajat” ohjaavat oppimaan eli ”oivalluttavat” kahdessa erityyppisessä oppimiskeskuksessa ja voi pojat, erot ovat huimia, kuvailee Marjoannika.

Jollas Instituutissa Marjoannika tutustui myös ensi kertaa Ideapakkaan.

Marjoannika kaipaa oppimistilanteisiin niin työyhteisöissä kuin oppimiskeskuksissakin enemmän lapsenmielisiä metodeja käyttöön.

– Me aikuiset muutumme iän myötä ihan liian jäykiksi. Meitä pelottaa epäonnistua ja menettää kontrolli niin oppijoina kuin opettajina ja oppimisen ohjaajina, tuumaa Marjoannika.

Marjoannikan suosikkipakka.

Kuudesta Ideapakasta Marjoannikan ehdoton lemppari onkin Perinteiset pihaleikit, mitkä on suunnattu leikki-ikäisille lapsille. Ideapakan pihaleikeistä löytyy oivallisia leikkiä rentouttamaan jäykkiä aikuisopiskelijoita.

– Suurin huoli leijahiihtokurssille osallistuvilla on, että he saattavat menettää leijan hallinnan ja leija tömähtää maahan. Vastaan tähän aina, että huolestun, jos näin ei käy kurssilla, sillä se vie oppimista eteenpäin.

Ideapakan 30 parhaan pihaleikin kokoelmasta esimerkiksi naruhyppely tai tvisti voisi toimia hyvin sekä lihasten lämmittelyyn että lihasten ja mielen rentoutukseen. Marjoannika lupaakin kokeilla leikkejä VIIMA Kitekoulun tulevan talven leijahiihtokursseilla, mutta kannustaa myös muita opettajia ja valmentajia kokeilemaan pihaleikkejä aikuisille suunnatuissa koulutustilaisuuksissa.

Akvaariossa

Ihmisten tapa toimia ja kommunikoida keskenään kiehtoo Marjoannikaa niin paljon, että hän jää usein tarkkailemaan, miten ihmiset kohtaavat toisiaan erityisesti asiakaspalvelutehtävissä.

– Ruokakaupat, kahvilat, kirjastot…ihan parhaita paikkoja seurata toimintaa, paljastaa Marjoannika lempipuuhistaan.

Ammatillisessa mielessä ihmisten kohtaamisessa on kyse asiakaskohtaamisista, asiakaskokemuksista ja asiakaskokemusten johtamisesta. Samasta aiheesta Marjoannika teki myös lopputyön opekouluun suunnitellessaan asiakaskokemusten kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelman.

Marjoannikan toinen Ideapakasta löytyvä suosikkimenetelmä ryhmätyöskentelyyn onkin Akvaarioryhmä, missä keskitytään kuuntelemaan  ja tarkkailemaan keskusteluita ja tekemään niiden perusteella kriittistä pohdintaa.

Marjoannikan ajatuksiin voi tutustua Kiteope-kelailee -ja Tuulesta temmattua – blogeissa, joissa käsitellään kasvatusta, opettajuutta ja elämäntapaa surffarina.

Kiteope kelailee http://tuulikafee.blogspot.dk

Tuulesta temmattua http://www.relaa.com/blogi/tuulesta-temmattua