Kirjoitettu: 18.1.2011

Tällä viikolla annettiin ideoille aikaa ja sysättiin luovuuden esteitä pois erilaisilla ideointitekniikoilla.
Lapset ovat taitavia kysyjiä. Kysyminen ohjaa ajattelun uusille urille. Erilaisilla kysymyspatteristoilla asiaa voidaan tarkastella monipuolisesti tai toimia lateraalin ajattelun alkulähteenä. Kysymyssetit auttavat muistamaan, mitä itseltä tulee kysyä.

SCAMPER on yksi käytetyimmistä kysymystekniikoista. Siinä jokainen kirjain on kysymyksen alkukirjain. Suomeksi sama on käännetty usein SKY JUMP -muotoon. Luonnollisesti kysymyksiä voi olla enemmän tai vähemmän.

MITEN?

1. Määritä ja rajaa haaste tai ongelma.
2. Kysy sitten seuraavat kysymykset SKY JUMP –mallin mukaisesti:

 

S – Substitute – components, materials, people
– Voisiko Ideapakan tehdä eri materiaalista? Voisko palloketjun tilalla olla naru?
C – Combine – mix, combine with other assemblies or services, integrate
– Voisiko menetelmiin yhdistää improvisaatioteatterin harjoituksia?
A – Adapt – alter, change function, use part of another element
– Pitäisikö koiranomistajille tehdä oma Ideapakka?
M – Modify – increase or reduce in scale, change shape, modifyattributes (e.g. colour)
– V
P – Put to another use
– Voisiko Ideapakan tehdä koiranomistajien tarpeisiin?
E – Eliminate – remove elements, simplify, reduce to core functionality
– Voisiko Ideapakasta tehdä iPhone-sovelluksen?
R – Reverse – turn inside out or upside down, also use of Reversal
– Voisiko Ideapakan menetelmien järjestyksen muuttaa?

S = Sovella? Suurenna?
K = Korvaa?
Y = Yhdistä?
J = Järjestä uudelleen?
U = Uudista käyttötarkoitus?
M = Muunna?
P = Poista? Pienennä?