Kirjoitettu: 7.10.2011

Tiede-lehti referoi noin vuosi sitten tutkimusta, jonka mukaan ihmisen mieli vaeltelee keskimäärin 48 % ajasta (Tiede-lehti 1/2011). Vaelteleva mieli on ehdottomasti ihmismielen rikkaus ja monilla menetelmillä sitä nimenomaan tavoitellaan. Entä kun mieli vaeltelee liikaa ja pitäisikin pystyä olemaan aktiivinen tiedonkäsittelijä juuri tietystä aiheesta? Olen itsekin usein syyllistynyt vähättelemään monotonisia monologiesityksiä, mutta viestintä on aina kaksisuuntaista: puhujan tehtävä on esittää viesti mielenkiintoisesti ja ymmärrettävästi, mutta myös kuulijalla on oma vastuu pyrkiä ymmärtämään.

Kun tilaisuuden puhuja ei mielestäsi muka osaa, tee hänestä itse vaikuttava. Opettele taitavaksi osallistujaksi kokouksissa ja koulutuksissa. Alla kouluttaajuutta käistelleessä blogissa aiemmin julkaistuja ideoitani:

Ideapakka on tavaramerkki, mutta aiemmin minulla oli vain hataria käsityksiä tavaramerkeistä. kävin reilu vuosi sitten  kuuntelemassa Patentti- ja rekisterihallituksen tietoiskutyyppistä yleisöluentoa tavaramerkeistä.Tarvitsen tietoa ja olen aidosti kiinnostunut aiheesta, mutta silti huomasin tekeväni luennon aikana kaikkea muuta kuin kuuntelevani asiantuntijoita. Oma päänsisäinen radiokanavani kytkeytyy liian helposti päälle monotonisesta monologista oli asiantuntija kuin pätevä tahansa.

Alla omia menetelmiäni, kun haluan pitää huomioni esitetyssä asiassa ja muistaa siitä.

  1. Peilaa: Toistan jokaisen lauseen mielessäni hiukan eri tavalla
    Luennoija: ”Rekisteröinti on voimassa 10 vuotta rekisteröintipäivästä, voimassaoloa voidaan jatkaa uudistamalla 10 vuodeksi kerrallaan”
    Omassa päässä:
    Rekisteröinti raukeaa 10 vuoden päästä rekisteröintipäivästä, joilloin sen voi uudistaa taas 10 vuodeksi eteenpäin.”
  2. Sijoita itsesi tarinaan:
    ”Kun ensi viikolla haen itselleni Ideapakka-tavaramerkkiä, niin aion varmistaa erilaisista tietokannoista ettei hakemani merkki ole sekoitettavissa aikaisemmin haettuihin, rekisteröityihin tai vakiinnutettuihin oikeuksiin, esimerkiksi.
  3. Kyseenalaista jokainen lause: Tee vastaväite ja kysy miksi, kuka, miten.
    ”Rekisteröinnillä  saadaan yksinoikeus tavaramerkkiin”
     Miksi reksiteröinnillä saadaan yksinoikeus tavaramerkkiin?
    Miten niin rekisteröinti takaa yksinoikeuden tuotemerkkiin?”
  4. Kirjoita kirje aiheesta: Mieti kuka voisi olla aidosti kiinnostunut aiheesta.
    Tiesitkös muuten Marianne, että tavaramerkin yksinoikeus ei olekaan ’kaiken kattava’, vaan määräytyy haetun tavara- ja palveluluettelon mukaan, esimerkiksi…
  5. Piirrä käsitekartta, vuokaavio tai vaikka (pila)kuva. Tutustu esim Lindan upeisiin piirroksiin:. http://saurau.posterous.com/
  6. Sijoita asiat prosessimaisesti tilaan: Aloita ovesta ja kulje huone ympäri
  7. Pelaa bingoa: Yritä arvata puhujan käyttämiä käsitteitä ja tee niistä itsellesi bingoalusta.
  8. Kuvittele puhuja alasti

Pitäisikö taitavan oivaltajalle käsikirjoittaa oma Ideapakka?