Kirjoitettu: 7.5.2010

”Ihan hyvä ajatus, mutta…”
”Ei ole ennenkään toiminut…”
”Ei ole ollut tapana…”

”Joo, mutta…” on tavallisin tapa vesittää toisen tekemä ehdotus tai tarjous.

Perjantai-ideanan haastan sinut vastaamaan tänään toiselle: ”Joo ja..”
Joo-ja –keskustelua voidaan käydä pareittain tai ketjuttaa koko ryhmän menetelmäksi.

Joo-ja -menetelmä on improvisaatioryhmä Stella Polariksen yksi suosituista harjoituksista. Vuorovaikutusvalmentaja Outi Mäenpää esittää:

”Rakentavan vuorovaikutuksen suurimpia esteitä ovat negatiiviset ajattelu- ja toimintamallit. Tyrmäämällä muiden ideoita, yksilö kuvittelee suojelevansa itseään. Todellisuudessa sanomalla EI, hän estää tilanteiden kehittymistä eteenpäin.”

 

Sanat ”joo, ja…” muodostavat rakentavan vuorovaikutuksen rautalankamallin. ”Joo” tarkoittaa hyväksyntää, toisen idean vastaanottamista ja arvostamista, ”ja…” oman idean tuomista mukaan ja linkittämistä toisen tarjoukseen (Routarinne, 2004).

Routarinne puhuu rakentavasta vuorovaikutustilanteista. Yhteistyö toisen ihmisen kanssa voi olla takkuista tai sujuvaa. Väitellen, riidellen tai kilpaillen on vaikea päästä yhteiseen lopputulokseen. Tyrmäys tarkoittaa kaikkea sitä, millä toisen tekemän tarjouksen voi tehdä merkityksettömäksi: torjumista, ohittamista, kyseenalaistamista, latistamista,vähättelyä, haukkumista.

Vuorovaikutustilanteissa, kotona, parisuhteessa, työpaikalla, oleellista lienee myös oppia kuuntelemaan muiden ajatuksia ja ideoita. Tarttuminen ”lahjoihin” ja niiden antaminen omalta osaltaan eteenpäin on asenne, jossa ollaan avoimia toisten ajatuksille ja ideoille.

Oletko sinä valmis opettelemaan tätä asennetta JOO JA -menetelmän avulla?

2 ajatusta kohteelle “Ideaperjantai: JOO JA

  1. 2000-luvun taitteessa tein tulevana äikän opena puheviestinnän opintoja. Siinä tutustuin improvisaatiomuotoihin tarinateatterissa. Joo-asenne jäi kirkkaimmin mieleen.
    Nyt olen työssä Innostavat leirikoulut – hankkeessa, jonka myötä olen kehittänyt osallistavia ideointimenetelmiä: ensin sellaisia nopeita tapoja heittää fiiliksiä ja mielikuvia, ja sitten jatkoksi luovia tehtäviä, joissa tehtävänannot ohjaavat mutta pääasiassa nuoret käyttävät itselleen luontaisinta tapaa.
    Kyseessä on ollut leirikoulujen kehittäminen ja luovan tehtävän aiheena Unelmien leirikoulu.
    Mulla on ollut onni saada erityisen innostunut ja mukaan heittäytyvä luokka mukaan. Se on tuottanut upeita hedelmiä.
    Nyt haluan kirjoittaa pienen tarinan tuosta prosessista. Julkaisen tekstin työnantajani (hanke on OKM:ltä Hyvärilän nuorisokeskukselle haettu) verkkosivuilla ja Facebookissa. Tämä Stella Polariksen Joo ja – menetelmän kuvaus sopii täydellisesti tarinaani, kuinka oululaisen Teuvo Pakkalan koulun musiikkiluokka innostui ja loi.
    Saako tuota menetelmää kuvata tällaisessa yhteydessä?

    1. Joo, ja… (englanniksi Yes, And…) on improvisaation yksi peruskivistä ja mantroista. Stella on aikanaan napannut sen varmaankin Keith Johnstonen opetuksista. Ilman muuta saat käyttää, se on kaikkien etu, sillä emme me tai kukaan muukaan noita menetelmiä oikeasti omista. Ilon kautta ja hyvää improvisointia! -Jani.

Kommentointi on suljettu.