Kirjoitettu: 23.1.2012

Esittelemme tänä vuonna lisää kokeneita oivalluttajia, mutta sitä ennen kerrotaan vielä millaisia tyyppejä esittelemme.

We love to learn, but hate being taught.

Kaikki rakastavat oivaltaa uusia asioita, mutta opetettavana olemisesta kaikilta löytyy huonoja muistoja. Oivalluttaja ei opeta, vaan luo olosuhteita, joissa on mahdollista itse oivaltaa. Oivalluttaja ymmärtää, että menetelmät ja ideat eivät ole irrallisia kikkoja vaan asenne ja ennenkaikkea tapa arvostaa muita. Menetelmiäkäytetään oppimisen tai luovuuden esteiden poistamiseen.

Oppiminen on sen keksimistä, että jokin on mahdollista. Opettaminen on sen osoittamista henkilölle, että jokin on mahdollista.

Oivalluttaminen edellyttää kykyä jättäytyä taka-alalle ja antaa ryhmän painia itse asian kanssa. Oivalluttaja ei siis ole konsultti, kouluttaja eikä opettaja. Oivalluttaja on käsitteenä hyvin lähellä fasilitaattoria, oppimisen valmentajaa.

Oppimisen mahdollistaa uteliaisuus.Oivalluttajan tehtävä on herättää uteliaisuutta, ei tukahduttaa sitä.

Sokratesin mukaan opettaja toimii paarmana, kätilönä ja pitojen vetäjänä. Oivalluttaja on kuin kätilö, joka auttaa ideoita ja toimintatapoja syntymään, mutta ei itse synnytä niitä eikä päätä, milloin ja millainen lapsi syntyy.

Kuka sinun mielestäsi on kokenut ja taitava oivalluttaja? Ilmianna  osoitteeseen reetta@ideakoski.fi
Mitä sinä haluasit heiltä kysyä? Tutustu kokeneiden oivalluttajien esittelyihin.