Asiakas: Tulisitko kouluttamaan meidän asiantuntijoita viestinnästä?

Minä (Reetta): En ole viestinnän asiantuntija, mutta voimme lähestyä asiaa  pedagogisesta näkökulmasta eli miten saa suunnattua tarkkavaisuutta, synnytettyä muistijälkiä ja omakohtaista ymmärrystä asiaan. Luulen, että olemme lähellä samoja teemoja.

Asiakas: Meidän asiantuntijoiden pitäisi oppia vakuuttamaan kuulijansa.

Minä: Onko päätavoite olla vain vakuuttava vai pitäisikö meidän ennemminkin panostaa vaikuttavuuteen?

Asiakas: Päätavoitteemme on onnistunut viestintä.

Vaikuttavuus on ollut alusta asti Ideakosken tärkein tavoite. Vain sillä mitä muutosta tapahtuu Ideapajan jälkeen on merkitystä. Muutos voi olla asenteellinen, tiedollinen ja parhaassa tapauksessa toiminnallinen eli osallistujalla on heti valmius tehdä työnsä eri tavalla paremmin. Muutos voi myös olla hyvin pieni, mutta merkittävä esim. tunnetasolla, jolloin omaan työhönsä suhtautuu intohimoisemmin.

Vaikuttavan viestinnän keinoja ideoitiin tällä viikolla Tampereella ja reilu puoli vuotta sitten Riihimäellä Fonectan teknisten asiantuntijoiden kanssa. Ideapakan adjektiivikortteja hyödyntäen kartoitimme ominaisuuksia, joita liitetään vakuuttavaan ja vaikuttavaan viestintään. Ne eivät suinkaan ole toisiaan hylkiviä käsitteitä. Kaikki ryhmät olivat sitä mieltä, että jos panostaa liikaa ollakseen hyvin vakuuttava voi vaikuttavuus kärsiä. Onnistuneeksi viestinnäksi ei myöskään koettu pelkkää vaikuttavuuteen keskittymistä esim. tunteisiin vetoamalla.

Alla yhden ryhmän poimimia ominaisuuksia vakuuttavuudelle ja vaikuttavuudelle, kun tarkastelimme meneillään olevaa koulutusta:

Ideapakan adjektiivikortit.

Vakuuttava

  • Tosiasioihin tukeutuva
  • Suunnitelmallinen
  • Asiantunteva
  • Suoralinjainen, selkeä
  • Teoreettinen
  • Varma
  • Uskottava

Vaikuttava

  • Keskusteleva
  • Empaattinen
  • Aito
  • Uskalias
  • Selkeä
  • Kriittinen
  • Helposti lähestyttävä
  • Tunteikas, iloinen
Tarkastelimme vaikuttavuutta erilaisten keissien kautta, kuten eri puhelinoperaattorien mainokset, yrityksen tiedotteet sekä koulutusmateriaali.
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *