Kirjoitettu: 30.8.2024

Ideapakkojen brändiuudistus on saatu pikkuhiljaa päätökseen. Olemme käyneet läpi jokaisen pakan tiheällä kammalla, jotta Ideapakat palvelisivat asiakkaitamme – juuri sinua – parhaalla mahdollisella tavalla. Pari viikkoa sitten julkaisimme päivitetyn Radikaalin fasilitoinnin pakan, joka oli viimeinen päivitystä ja uudistusta kaipaava tuotteemme.

Miksi teimme uudistuksen?

Me ollaan aina haluttu kehittää jokainen Ideapakka parhaimmaksi mahdolliseksi versioksi. Ensimmäinen Ideapakka nimeltään Pakallinen ideoita julkaistiin jo 2010. Pakkoja on sen jälkeen tullut lisää ja osa vanhoista pakoista on päässyt jo ansaitsemalleen eläkkeelle. Tällä hetkellä Ideapakkoja on 16 erilaista ja ideoimme jatkuvasti lisää täydentämään valikoimaa.

Ensimmäisen Ideapakan perusidea toimii edelleen, mutta me ollaan matkan varrella huomattu erilaisia puutteita ja tarpeita, joihin uskomme nykyisten tuotteiden vastaavan.

Mitä kaikkea on päivitetty?

Pakkojen määrän lisäksi uudistuksessa on otettu huomioon erilaisia käytettävyyden tarpeita. Visuaalinen ilme oli vanhemmissa pakoissa hieman sekava ja saimme tästä jonkin verran palautetta asiakkailta. Brändiuudistuksen myötä Ideapakkojen ilme on nyt minimalistisempi ja selkeämpi. Poistimme ylimääräisiä visuaalisia elementtejä ja teimme pakoista ryhdikkäämmän näköisiä.

Toinen tärkeä kehityskohde oli pakkojen luettavuus. Vaihdoimme uudistuksen myötä fonttia selkeämmin hahmotettavaksi ja toivomme käytettävyyden olevan entistä parempi uudistuksen myötä. Tekstien luettavuuden lisäksi otimme huomioon myös värien erottuvuuden, joten valitsimme pakkoihin sellaiset osiovärit, jotka erottuvat myös poikkeavan värinäön omaaville.

Olin joskus ylpeä pakan mennessä painoon, että nyt on korjattu paljon kirjoitusvirheitä ja mitä mä näen kun saan uunituoreen pakan käteeni? En yhtä, vaan kolme typoa. Siksi Ideapakkaa tehdään pienin painoksin ja jatkuvasti parantaen. Jos tulee mieleen, että tää ei vielä toimi, niin laita meille viestiä, se on todennäköisesti korjattavissa jo seuraavaan painokseen. -Jani.

Uudistusta tehtäessä korjasimme myös ison kasan kirjoitus- ja taittovirheitä, uudistimme Ideapakan logon ja valitsimme siromman palloketjun. Itse asiassa muutama palaute vuosien varrella onkin tullut siitä, että palloketju tuntuu kömpelöltä tai hankalalta käyttää. Tämä palaute on nyt otettu huomioon ja Ideapakat tulee jatkossa kätevässä mustassa laatikossa, jossa pakkaa voi säilyttää halutessaan ja koko ketjun voi jättää pois!

Ketjussa on jo vuosikausien ajan tullut mukana idea-koru, mutta sen lisäksi ketjuun on nyt lisätty värirengas helpottamaan tuotteen tunnistamista, jos omistat useamman pakan ja säilytät pakkojasi pystyasennossa. Ja onhan värirengas muutenkin aika kivan näköinen koristus.

Samassa uudistusrytäkässä päivitettiin myös jo muutama vuosi sitten käyttöön otettu Ideapakkojen postituspaketti. Pyrimme suunnittelemaan mahdollisimman ekologisen pakkauksen, jolla on mahdollista lähettää niin yksi kuin isompikin määrä Ideapakkoja kätevästi. Postituspaketti on meille helppo käyttää ja siihen mahtuu jopa 30 pakan lähetys – olemme olleet pakettiin tosi tyytyväisiä.

Ideapakat elävät ajassa ja me ollaan täysin varmoja siitä, että löydämme jatkossakin kehitettävää ja paranneltavaa. Toivomme myös teiltä jatkossakin palautetta, jotta voimme parantaa rakastettujen Ideapakkojemme käytettävyyttä entistä paremmaksi. Ihan kaikkia ideoita ei tietenkään voida ottaa huomioon ainakaan nopealla aikataululla, mutta meillä on sellainen periaate, että ennen uuden painoerän ottamista tsekkaamme tuotteen läpi. Ehkä uudistusehdotuksesi pääsee siinä kohtaa mukaan. 😉