Kirjoitettu: 26.9.2018

Syksyn kunniaksi julkistamme uuden Ideapakan: Presentaatiot! Presentaatiot-pakan on käsikirjoittanut Outi Lammi, kokenut valmentaja ja kouluttaja. Ideapakka on saanut inspiraationsa Lammin Viesti ja vaikuta, käsikirja presentaatioiden pitäjille -kirjasta.

Pakka sisältää menetelmiä kaikille, jotka käyttävät sellaisia työkaluja kuten PowerPoint, SlideShare tai Prezi. Se sisältää menetelmiä diaesityksen ulkonäköön, fonttivalintoihin ja sisällön rajaamiseen sekä esiintymistekniikkaan.

Pakasta löytyy Ideapakalle tuttuun tapaan menetelmäosiot värikoodattuina: Jäsentely & suunnittelu, Sisältö, Ulkoasu ja Esitystilanne. Tässä postauksessa esitellään lyhyesti muutama menetelmä.


Jäsentely & Suunnittelu: Diaesitys webinaarissa

Webinaarin pitäminen ei ole mielekästä, jos diaesityksessä näytetään samat tekstit, jotka luet ääneen. Webinaarin diaesitys ei voi noudattaa perinteisen esitysgrafiikan kaavaa: kukaan ei jaksa keskittyä sekä puheeseen, että pitkiin teksteihin dioissa. Tehokkain tapa välittää viesti on hyödyntää kuvan ja puheen toisiaan täydentävää vaikutusta. Ota huomioon myös se, että monet osallistuvat webinaareihin älypuhelimen välityksellä. Tällöin pienifonttinen teksti on mahdoton lukea.

Sisältö: Auta työmuistia

Työmuisti tarkoittaa ihmisen kykyä pitää mielessään jokin tietokokonaisuus aivojen käsitellessä sitä ennen pitkäkestoiseen muistiin siirtämistä. Työmuistiin mahtuu kerralla noin neljän mieltämisyksikön kokoinen tietomäärä. Jotta esitettävä aineisto jää mieleen, sen tulee päästä työmuistista pitkäkestoiseen muistiin. Jo levoton ympäristö saattaa heikentää keskittymiskykyä niin, ettei viesti saavuta edes työmuistia. Voit kuitenkin koostaa esitysmateriaalisi siten, että se tukee ihmisen tapaa vastaanottaa ja prosessoida tietoa.

Ulkoasu: Kolmannesten sääntö

Tekstiä tai kuvia lisätessä on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään sommittelua. Kolmannesten sääntö on hyvä yleispätevä rautalankamalli dian asetteluun. Voit hyödyntää kolmannesten sääntöä, kun haluat ohjata katsojan ja lukijan huomiota keskeiseen kohteeseen. Kolmannesten sääntö auttaa myös poikkeamaan esitysgrafiikkaohjelmien oletusmallien ohjaamasta ulkoasutyylistä. Näin luodaan ammattimaisen näköisiä ja esteettisiä ulkoasuja.

Esitystilanne: Tarinallisuus asiaesityksessä

Tarinallisuutta (storytelling) hyödynnetään liike-elämässä monenlaisissa asiayhteyksissä. Vaikka monet neuvotteluhuoneissa ja auditorioissa pidettävät asiaesitykset eivät sellaisenaan olisi vangitseva tarina, niissäkin voitaisiin hyödyntää tarinallisuuden tehoa nykyistä enemmän. Hyvä tarina herättää tunteita ja vahvistaa tätä kautta muistijälkeä. Esimerkiksi numerotiedon merkitystä voi avata tehokkaasti siihen liitetyn tarinan avulla – tarina tekee näkyväksi numeroiden ja tilastojen merkityksen käytännössä.

Pakan löydät täältä.

PS. Jos luet tämän ajoissa, vietämme Presispakan julkkareita perjantaina 28.9. klo 15-18 toimistollamme osoitteessa Lemminkäisenkuja 3, Helsinki. Tervetuloa tutustumaan pakkoihin ja hankkimaan niitä erityiseen julkkarihintaan!

2 ajatusta kohteelle “Ideapakkaesittely: Presentaatiot

  1. Niin hengessä mukana huomisissa julkkareissa, vaikka työt veivät Brysseliin!

    1. Kiitos, Pirjo! Ja mukavaa syksyä!

Kommentointi on suljettu.